Facebook, deler av oppgave 3

Facebook kan brukes profesjonelt. Og det er mange bedrifter som henger seg på Facebook bølgen. Ifølge link; http://www.rogalandsavis.no/naring/article5214980.ece

Så viser det seg at syv at ti bedrifter bruker sosiale medier, særlig Facebook og Twitter.

Årsaker til bruk av sosiale medier er profilering og markedsføring, kundedialog, rekruttering og konkurrentovervåking. Bedrifter kan få gode innspill fra kunder og derav aktiv utvikling av nye produkter.

Hvis du er usikker om bedriften har en Facebook side kan du søke det opp på nettet, for eksempel facebook + SAS. De fleste vil også ha en link med ikon til Facebook.

Jeg har vært inne på alle de oppgitte Facebook sidene.

Netcom sin Facebook side: http://www.facebook.com/netcom

Ser at de er vinneren av ”Facebook page of the year2010”har i underkant av 35 000 ”likes”.  Beskriver bedriften, – og de som besvarer henvendelsene har de gitt litt av seg selv på det personlige plan, der det fremkommer hva de holder på med på fritiden.

 De har også en Netcom Facebook Support, der de kan sende bedriften en henvendelse på e-post. Dette kan være en fordel, slik at de slipper å måtte gå via bedriftens internett side. Dette må sies å være en sukess faktor for Netcom.

 De har mye på sine sider, og prøver å ”fange” deg. Med ”teasere” som film og at det skal være fordelaktig at du er med på Facebook 

http://www.facebook.com/telenornorge

Telenor har i underkant av 34 000 ”likes”. Samme som Netcom prøver de å ”fange” deg som en Facebook venn, som for eksempel at du kan vinne billetter ved å følge Telenor via konkurranser/quiz.

Disse store bedriftene gir et inntrykk at det skal være en fordel å følge de på Facebook. Oppdatert på nyheter, nye produkter, konkurranser, du får kjappe svar etc, kan derfor  anses å være sukesessfaktorer for å trekke kunder.

Fikk for eksempel en henvendelse fra firmaet Extra film, 15.04.2011, som kom via min e-post/mobil ”Extra film. Vi er på Facebook! Vi er på Facebook! 50 kr rabatt på en bestilling. Kode:facebookXX”

Advertisements

Om randimat

HiST student som tar Enterprise 2.0. Oppgave 3 er om sosiale medier og å lage en strategi om Facebook / sosiale medier.
Dette innlegget ble publisert i Mine innlegg. Bokmerk permalenken.

Ett svar til Facebook, deler av oppgave 3

  1. Irene sier:

    Jeg tenker at når det gjelder kampanjer som har som formål å få mest mulig til å klikke Like, så går det en hårfin grense før dette forvandles til spam. Når nesten alle bedrifter kjører slike kampanjer så blir det bare mas. Derfor er det viktig at bedriftene har kvalitet i kampanjene og ikke bare tenker kvantitet.
    Extra Film sin kampanje gir noe til alle, så den liker jeg veldig godt 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s