«Det er enkelt å bli likt, men holder det?»

 I dagens sosiale forum som for eksempel Facebook blir man målt på hvor mange tilhengere man har, og hva folk responderer på. Ut i fra dette så kan virksomheten/bedriften korrigere målet/langvarige strategier, da en kan få følt ”på pulsen” hva folk er opptatt av.

Jeg har hatt min arbeidsplass i banken i tankene når jeg har laget denne strategien. Det finnes ingen nedskrevet strategi for bruk av Facebook i banken i dag. Men, det jobbes med en helhetlig kommunikasjonsstrategi.

Jeg ser på Facebook som en annen kanal til å kommunisere med kundemassen. Som et supplement til andre kommunikasjonsmåter som tlf, brev, e-post, faks, personlig oppmøte. Det er ca 2,5 millioner nordmenn som benytter Facebook, jf TNS Gallup. Derfor er og blir Facebook en viktig kommunikasjonskanal. Husbanken er på Facebook i dag. Er målsetningen tydelig nok, – er det et forbedringspotensiale?

Strategi for god bruk av Facebook

Jeg tolker oppgaven dit hen at jeg ikke lager en fullverdig strategiplan, men beskriver elementer som jeg oppfatter som viktig å få besvart med tanke på strategisk bruk av Facebook.

Hva er målet?

Hva er det virksomheten vil oppnå med å være på Facebook?

For eksempel kan det være å få profilert bankens virkemidler (låne- og tilskuddsordninger inkludert bostøtte).

Hvordan skal Facebook benyttes til å nå disse målene?

Banken legger ut oppdatert nyhetsstoff, lenker, bilder, videoer etc.

Hvem er målgruppen? Hvem ønsker vi å nå?

Ifølge regjeringen.no så er målgruppen delt opp i tre kategorier: må – bør – kan.

http://www.regjeringen.no/upload/KRD/Kampanjer/kvalitetskommuner/dokumenter/Komstrategi%20oppskrift%20Kvalitetskommuner%20(2).doc

Sitat:

Hvem vi kommunisere med (internt og eksternt)?

Hvem bør vi kommunisere med?

Hvem kan vi kommunisere med hvis vi har ressurser til det?

Jeg har fokusert på en målgruppe som kan oppleves som stigmatiserende som gruppe, potensielle bostøtte kunder. Bostøtte er en rettighetsbasert ordning hvis du har lave inntekter og høye boutgifter. Bostøtteregelverket har blitt endret og det er flere som faller innenfor målgruppen til å få bostøtte. Eksempelvis er det flere barnefamilier som nå kommer innunder ordningen.

Hva er budskapet? Hvordan kommuniserer vi til målgruppen?

–          Vi legger ut når vi har noe interessant å formidle.

–          Vi legger ut for kommentering, slik at vi får en dialog.

–          Vi gir høflige, saklige og ærlige tilbakemeldinger.

–          Vi kan legge ut en lenke (for eksempel blogginnlegg, YouTube), for fordypning i stoffet.

–          Vi skriver kort, presist og forståelig.

–          Vi bruker positive formuleringer.

Hva er fordelen for målgruppen for å følge oss på Facebook?

–          Gi relevant og verdifull informasjon.

–          Tidsbesparende.

–          Kundene kan søke informasjon når det passer dem.

–          Sikrer at alle for korrekt informasjon.

–          Sikrer likebehandling.

–          Lovverket følges.

Kilde:

http://www.nettredaktor.no/Web-strategi

http://www.nettredaktor.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=2505

Advertisements

Om randimat

HiST student som tar Enterprise 2.0. Oppgave 3 er om sosiale medier og å lage en strategi om Facebook / sosiale medier.
Dette innlegget ble publisert i Mine innlegg. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s