Strategi for god bruk av sosiale medier

Her kommer oppgaven. Jeg har hatt en fantastisk tur over fjellet i helgen…gått Skarverennet…så siste innspurt har jeg gjort i Prezi….har laget en versjon tidligere som jeg ikke var noe særlig fornøyd med. Men, er sånn rimelig fornøyd nå…dette er et veldig bra verktøy…og som alt annet en del øving så blir en bedre:)

————————-

Oppgave 3, modul 4:

Strategi
Lag en presentasjon som har som tema «strategi for god bruk av sosiale medier». Du velger selv om du vil lage strategi for en virksomhet, en organisasjon eller hva du vil – fiktiv eller ekte. Tips: Du må først finne ut hva en strategi er og hensikten, og så lete litt rundt på nett etter eksisterende strategier. Vær konkret – forklar gjerne hvordan ting kan løses med Twitter, Facebook og andre sosiale medier.

Del presentasjonen din på Slideshare.net eller lag den med et annet Web 2.0-verktøy dersom du foretrekker det (for eksempel Prezi).

Skriv til slutt et blogginnlegg der du skriver litt om at det er nå laget strategi for virksomheten/organisasjonen/whatever du har jobbet med, og inkluder presentasjonen som del av blogginnlegget ditt

Kommentarer på minst 5 ulike blogger
Det er veldig viktig å lære av hverandres erfaringer, og det er viktig å bli kjent med mekanismer for kommunikasjon i sosiale medier. Gå til de andre bloggene, les det som er gjort, og kommenter der du føler for det (men minst i fem personers blogger).

—————————-

 

Jeg har hatt min egen virksomhet i tankene når jeg har laget denne strategien.

Jeg ser at banken har opprettet en blogg, men er ikke aktive. Det har nok med at de er aktive på Facebook og Twitter, og at RSS kanal kan benyttes, og det er bra at de er gode på noen sosiale arenaer enn å prøve å gape over for mye.

Denne strategien om sosiale medier må sees i sammenheng med en helhetlig kommunikasjonsstrategi. Slik at den ivaretar virksomhetens mål, oppgaver, tjenester og ser på hvilke brukerne/organisasjoner målene/oppgavene er rettet mot. Strategien må være forankret i de førende dokumenter på strategisk nivå eksternt og internt. Man må legge til rette for at ansatte på alle nivåer har et eieforhold til strategien og gjennomføringen. I tillegg må virksomheten ha et bevisst forhold til kompetanseheving og kvalitetssikring.

 

Her er en god kortfilm om sosiale medier;

http://www.youtube.com/watch?v=reBGK5isnco&feature=player_embedded

 

 

Strategi for god bruk av sosiale medier

Definisjon av strategi:

”En strategi er en plan av handlinger med hensikt å nå et spesifikt mål. Strategi handler mer om hva som skal gjøres enn om hvordan noe skal gjøres.”  (Kilde: Wikipedia)

Definisjon av sosiale medier:

Wikipedia:

Sosiale medier er medier (kanaler eller plattformer) som ved hjelp av Internett eller webbasert teknologi, åpner for interaksjon mellom to eller flere mennesker (brukere).

Eksempler på sosiale medier er nettsider som Facebook, Twitter, LinkedIn, ResearchGate, Youtube, MySpace, Gowalla, men også spill via spillkonsoller (f.eks. Playstation, Xbox, Nintendo eller andre web-baserte spillplattformer og spillkanaler), wikier, blogging, vlogging, crowdsourcing osv.”

Eller for å si det enkelt, jf

http://www.markedsheltene.no/innsikt/slik-lager-du-en-strategi-for-sosiale-medier/

”Sosiale medier er en samtale som støttes av nettbaserte verktøy.”

Ifølge http://www.markedsheltene.no/innsikt/slik-lager-du-en-strategi-for-sosiale-medier/

så bør virksomheten implementere 5 punkter for å få til en god strategi:

  1. Mål
  2. Misjon/hensikt
  3. Måling
  4. Ansvar
  5. Hva er fordelene for kundene?

Mål:

Definere konkret hva målet er. Hva er det vi vil oppnå?

Det kan for eksempel være å ha en kundedialog, bedre informasjonsflyt ut til kundene,

mer synlighet, overvåke hva andre sier om oss, styrke virksomhetens omdømme etc.

 

Misjon/hensikt:

Hva er hensikten med sosiale medier?

Vi er der kundene/samarbeidspartnere er!

Måling:

Har vår tilstedeværelse på sosiale medier en effekt? Hva kan vi finne ut av søkemotorresultater? Vi kan for eksempel ta i bruk Google Docs for å se på statistikk.

 

Sette opp noen delmål. Dårlige tall? Evaluering underveis. Strategien må muligens endres. Andre tiltak må settes ut i live.

Ansvar:

Hvem skal ha ansvar for sosiale medier i virksomheten? Det må være en klar føring på hvem som skal ha dette ansvaret, for eksempel ledere, kommunikasjonsrådgivere.

Pressehenvendelser besvares av ledere i min organisasjon, kommunikasjonsseksjonen har den daglige oppfølgingen, faglige spørsmål knyttet opp mot spesielle temaer besvares som har nasjonalt fagansvar for et bestemt tema/en bestemt ordning.

Hva er fordelene for kundene?

–          Gi relevant og verdifull informasjon.

–          Tidsbesparende.

–          Kundene kan søke informasjon når det passer dem.

–          Sikrer at alle for korrekt informasjon.

–          Sikrer likebehandling.

–          Lovverket følges.

Eller som http://www.kommunikasjon.no/Fagstoff/Verkt%C3%B8y+og+tips/Kommunikasjonsplan/Strategisk+kommunikasjon.5227.cms

Skriver på sine nettsider at det forenklet er 3 hovedelementer i en strategisk plan:

  1. «Sånn er vi i dag»:  Et klart bilde av hvordan vi faktisk er i dag.
  2. «Sånn vil vi bli»:     Et klart bilde av hva vi ønsker å være på et gitt tidspunkt i framtiden.
  3. «Dette må vi gjøre for å komme dit«: Tiltak for å komme fra det vi er til det vil være.

Det dreier seg om å få et klart bilde av nåsituasjonen, av ønsket situasjon og tiltakene som må til for å komme fra nåsituasjon til ønsket situasjon.

For eksempel funn ved kartlegging av en situasjon:

1. Kundene ønsker å nå oss på flere kommunikasjonsarenaer. Tilbakemelding fra en gruppe kunder som ikke forstår ikke helt hva innholdet betyr når vi sender ut vedtak / brevproduksjon. Dette medfører til økt telefonhenvendelser, besvarelser pr e-post.

2. Vi opererer på flere forskjellige sosiale medier, for eksempel blogg, Facebook og Twitter. Vi deler videoer på YouTube, bilder på flikr. Vi presenterer informasjonen utad på en enkel og tydelig måte. Vi tar våre kunder på alvor og opptrer på en profesjonell måte. Vi er serviceinnstilte.

Gap-analyse lages, jf differansen mellom pkt 1 og 2.

Vi skal ha tilstrekkelig kunnskap om de ulike målgruppenes behov, – for rett valg av kanaler og budskap.

Tiltakene må vurderes ut i fra de økonomiske og interne resurssene.

Informasjonsflyten går enkelt i organisasjonen, – horisontalt og vertikalt.

Virksomhetens kommunikasjonssmål

Banken har flere mål og delmål, men her setter jeg fokus på noen fiktive kommunikasjonsmål:

  • Banken skal øke sin synlighet og forbedre omdømme gjennom merkevarebygging
  • Banken skal være et kompetansesenter for kundene og samarbeidspartnere.
  • Banken skal være en attraktiv arbeidsplass for jobbsøkere og for de ansatte

 

Strategier for å nå målet:

    1. Banken skal øke sin synlighet og forbedre omdømme gjennom merkevarebygging

 

Strategi:

  • Banken skal være en synlig og aktiv aktør i samfunnet
  • Banken skal bidra med vår kompetanse for å løse viktige boligpolitiske oppgaver

                                                                             

 

    1. Banken skal være et kompetansesenter for kundene

 

Strategi:

  • Banken skal spre sine kunnskaper på ulike sosiale medier.
  • Banken skal være tilgjengelige og tydelige som formidlere.
  • Banken skal være serviceinnstilte.
    1. Banken skal være en attraktiv arbeidsplass for jobbsøkere og for de ansatte

 

Strategi:

  • Banken skal arbeide for verdier som ”åpenhet, mangfold og samspill” herunder bygge gode interne relasjoner.
  • Banken skal formidle kunnskap og kompetanse
  • Banken skal ha en god lønnsprofil

Valg av sosiale medier:

Disse to kanalene er muligens enklere for folk å benytte seg av, enn å lese et brev med henvisninger til lovparagrafer/klageadgang etc. I tillegg kan vi fange opp mulige bostøtte kunder som faller inn under ordningen.

Facebook

Banken har opprettet en egen side på Facebook.

Facebook siden brukes til å publisere nyheter, endringer i lovverket/retningslinjer, og at vi har en dialog med kundene. Vi må være der folk er.

Twitter

En Twitterprofil er opprettet. Twitter vil bli brukt til å legge ut nyheter og til å svare på spørsmål fra kundene. Her ønsker vi å engasjere oss med fremtidige og aktuelle kunder. De fleste nyhetene på Facebook siden vil også bli publisert på Twitter og at disse kontoene kobles sammen.

Strategi  for Facebook og Twitter:

–          Vi legger ut når vi har noe interessant å formidle.

–          Vi legger ut for kommentering, slik at vi får en dialog.

–          Vi gir høflige, saklige og ærlige tilbakemeldinger.

–          Vi kan legge ut en lenke (for eksempel blogginnlegg, YouTube), for fordypning i stoffet.

–          Vi skriver kort, presist og forståelig.

–          Vi bruker positive formuleringer

–          Vi svarer raskt

YouTube

Videoer som forteller om bankens ordninger legges ut, – og det ligger lenker på hjemmesiden, Facebook og Twitter. Video er et viktig verktøy og her må vi øke kompetansen internt slik at dette blir lavterskel for å lage/ta i bruk video som gir en bra formidling til kundene.

Presentasjonen har jeg brukt Prezi:

Her er presentasjonen:http//prezi.com/st2zfksufj67/strategi-for-god-bruk-av-sosiale-medier/

Advertisements

Om randimat

HiST student som tar Enterprise 2.0. Oppgave 3 er om sosiale medier og å lage en strategi om Facebook / sosiale medier.
Dette innlegget ble publisert i Mine innlegg. Bokmerk permalenken.

4 svar til Strategi for god bruk av sosiale medier

  1. Ole Martin sier:

    Hei Randi! Tøft med Prezi, men linken din funker ikke (tror du kopierte den fra e-postkontoen din?)

    Prøv med denne isteden! 🙂

    • randimat sier:

      Takker for tilbakemelding! Jeg skal sjekke om den funker. Så dytter jeg den linken du sendte for den funka:)
      Men, inn i bloggen så funker hverken embedded kode på denne presentasjonen ei heller lenke……irriterende…
      Nå fant jeg ut av det…..he,he…

  2. jan sier:

    Hei Randi, her var det mye nyttig stoff og gode linker. Synes du har en god struktur på oppgaven og det er alltid nyttig å starte med å klarlegge (definere) begrepene. Jeg synes det er fint at du har nyttet strategien til et aktuelt case. Jeg har selv brukt Prezi i samme oppgave og i jobbsammenheng med stor suksess. Fin avveksling fra MS Powerpoint. Hyggelig å ha deg som medstudent og synes du har kommet med mange fine og nyttig bidrag!

    • randimat sier:

      Heisann Jan! Takk for hyggelige ord. Og takk det samme:)

      Jeg har blitt en stor fan av HiST så det er absolutt ikke siste visitten jeg avlegger på dette studiestedet. Mye kult vi har lært synes jeg.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s